Paul Van Loon
Illustrator
Camila Fialkowski
Amsterdam: Elzenga, 1998
240 p. : ill.
9066922249 9789066922242

Sinds het begin van de jaren negentig verschijnen er regelmatig nieuwe delen van 'De griezelbus', een van de grootste succesreeksen van Paul van Loon. Dit vierde deel dateert al uit 1998, maar werd onlangs heruitgegeven in een twaalfde druk. Het moet gezegd: Van Loon slaagt er met dit boek écht in om lezers in de ban te houden. Zijn vlotte schrijfstijl, die de nodige humor en griezelelementen met elkaar mixt, is een perfecte basis voor lezers die zich graag willen laten onderdompelen in de ‘Andere Werkelijkheid’.
Net zoals de meeste delen in deze reeks is dit boek een raamvertelling. Het hoofdverhaal draait rond meester Jacques. Wanneer hij in het bezit komt van een handgeschreven exemplaar van ‘De griezelbus’ lijkt het wel of zijn geest wordt overgenomen door bijzondere krachten. Al snel blijkt Onnoval hierachter te zitten. Hij slaagt er via de meester in om al zijn leerlingen mee te nemen op reis in de griezelbus. Tijdens de reis stopt de bus op verschillende plaatsen, waar dan…Lees verder
Drie jongens en een meisje sluipen weg van de groep waarmee zij een bezoek aan het Autotron brengen en komen terecht in de Griezelbus. Door de speciale helmen die zij op moeten zetten, beleven zij in de Andere Werkelijkheid adembenemende griezelavonturen. Wat zij niet weten is dat hun leven op het spel staat. In dit handzame boek worden in vlot leesbare taal de meeslepende verhalen van de Griezelbus verteld. De lezer wordt op boeiende wijze meegevoerd in de meest absurde belevenissen. Steeds een andere inzittende van de Griezelbus wordt door de schrijver uitgekozen om hoofdpersoon in zijn volgende griezelverhaal te zijn. De spanning wordt in ieder verhaal knap opgebouwd. De verschillende karakters zijn goed uitgewerkt en er is sprake van een duidelijke plot. Overzichtelijke inhoudsopgave voorin. Een achttal paginagrote zwartwittekeningen die goed bij de tekst passen. Vanaf ca. 10 jaar. Winnaar Kinderjury 1997.